Notícies d’art a la premsa
A la premsa dominical d’avui hi ha un parell de reportatges ben interessants. El primer, al setmanari Presència, es refereix a la intervenció que Miquel Barceló acaba d’inaugurar a la catedral de Palma. El text, signat pel periodista Joan Riera, retreu a l’artista la poca visibilitat del caràcter religiós de la decoració ceràmica de la capella de l’Altíssim, així com l’absència de Barceló durant la missa d’inauguració de l’obra. És una crítica legítima, que desborda notòriament el marc estrictament estètic. L’obra de Barceló decora un edifici religiós... o és una obra pensada i projectada només per al turisme? L’article també permet descobrir la manca d’unitat en el sí de l’església mallorquina sobre el projecte, i com d’aquest inevitablement se n’ha acabat apropiant l’administració popular, inauguració amb els reis d’Espanya inclosa, que això sempre permet sortir a les fotos. Sabem també, gràcies al text de Riera, que projecte no neix de l’episcopat mallorquí sinó del mateix pintor de Felanitx, que ho exigí fa uns anys com a contrapartida per acceptar un doctorat honoris causa per la Universitat de les Illes Balears. Política illenca i ambició personal, companys de viatge d’aquesta obra magna de Barceló. Res de gaire sorprenent, però és bo de conèixer el rerafons de totes les històries.
El segon reportatge, a El Punt, informa del mercat negre d’objectes artístics a Catalunya, i de com el país ha deixat de ser un territori bàsicament espoliat per a convertir-se en espoliador. I Barcelona, diu, és “una capital del tràfic d’art robat”.